Kā izvairīties no muguras sāpēm, ceļot smagumus un guļot?

Drukāt Drukāt | Jautā ārstam
July 10, 2012

Stāsta I. Blumberga – medicīnas doktore, neiroloģe, osteorefleksoterapeite, ārste Rīgā, Veselības centrā 4.

Tuvojoties pavasarim, arvien biežāk domās kavējamies pie veicamajiem darbiem – ko stādīsim, kā būvēsim, remontēsim utt.

Darāmā ir daudz, un, tikko parādās piemērots brīdis, ar entuziasmu ķeramies klāt! Bet… nereti mūsu aktivitātes pavisam neplānoti pārtrauc sāpes mugurā un uz īsāku vai ilgāku laiku „izsit no ierindas”. Tādēļ pastāstīsim par kļūdām, no kurām vajadzētu izvairīties, lai šāda situācija neveidotos.

Tātad: ko nedarīt!

  • Nesāciet dienu ar fiziski vissmagāko darbu. Ļaujiet organismam pakāpeniski iesildīties, piemēram, grābjot lapas, pēc tam pārejot uz lielākām slodzēm.
  • Nestrādājiet ilgstoši vienveidīgā pozā. Dienas laikā ieplānojiet, kā mainīt veicamos darbus, lai muguru nepārslogotu.
  • Neceliet vai nepārvietojiet smagumus vienatnē. Ja iespējams, aiciniet palīgus, vai pielietojiet kādas palīgierīces.
  • Neļaujiet viltīgajai pavasara saulītei sildīt savu sasvīdušo muguru. Pavisam negaidīti uzpūš auksta vēja pūsma un vēlāk jutīsiet, ka mugura ir „sapūsta”.
  • Neaizmirstiet valkāt savu jostas korseti – (ortozi) vai kakla mīksto apkaklīti, ja zināt par savām esošajām muguras problēmām un ārsts to ir ieteicis darīt.
  • Neplānojiet visus darbus paveikt pāris dienu laikā. Ik pēc 1-2 stundām fiziskas slodzes atpūtiniet muguru – nogulieties uz horizontālas virsmas.

Protams, pie fiziska darba nepieradušam cilvēkam pēc dažu dienu lielas slodzes var sāpēt muskuļi. Šajā gadījumā palīdzēs ziedes, plāksteri, viegla masāža, var iedzert kādu pretsāpju medikamentu.

Muguras sāpju gadījumā nedrīkst sēdēt karstā vannā vai sildīt muguru ar citiem līdzekļiem (elektronisko sildītāju u.c.) Pirmā reakcija var būt patīkama, jo atslābst muskuļi, paplašinās perifērie asinsvadi, bet nākamajā rītā bieži gadās, ka cilvēki pat gultā nevar pakustēties.

Ievērojiet saudzīgu kustību režīmu, jo sāpes ir signāls, ka kaut kas organismā nav kārtībā. Nevajag censties pārvarēt sāpes un muguru vēl vairāk noslogot.

Ja muguras sāpes nepāriet 10 – 14 dienu laikā, vajadzīga ārsta konsultācija.

 

Kā pareizi celt smagus priekšmetus?

  • pieejiet priekšmetam tuvu klāt
  • pēdas novietojiet abās priekšmeta pusēs (vēlams plecu platumā)
  • pirms ceļat smagumu, ieliecieties ceļos
  • un tikai tad, kad iepriekšminētie punkti izpildīti, celiet nastu, mēģinot noturēt taisnu muguru

Centieties saglabāt muguras dabiskos izliekumus, it sevišķi izliekumu muguras lejasdaļā! Ja pārceļat nastu no vienas vietas uz citu, tad centieties griezties ar visu ķermeni, nevis pagriezt tikai ķermeņa augšdaļu!

 

Kā pasargāt muguru miega laikā?

Galvenie priekšnosacījumi gulēšanai pareizā pozā:

  • guliet tā, lai jūsu mugura atrastos neitrālā stāvoklī, kas notur muguru tās dabiskajā izliekumā, jeb piešķir tai “S” burta formu
  • guļot uz muguras, izmantojiet sarullētu dvieli, lai atbalstītu muguras lejasdaļu, vai arī novietojiet zem ceļiem spilvenu
  • guļot uz sāniem, novietojiet spilvenu starp ceļiem

 

Ceļoties no gultas:

  • ceļoties vispirms pagriezieties uz sāniem
  • vienlaicīgi atbalstoties ar abām rokām, pārceliet kājas pāri gultas malai
  • pārvietojieties pie gultas malas un novietojiet kājas uz grīdas
  • piecelieties, turot muguru tās dabiskajā pozīcijā

 

Kā pasargāt mugurkaulu miega laikā:

  • izvēlieties spilvenu, kas saglabā savu atbalsta formu, lai noturētu kaklu tā anatomiskajā formā
  • ja mostoties jūtat stīvumu vai sāpes sprandā, izvairieties no gulēšanas uz vēdera, jo guļot uz vēdera, galva tiek pagriezta uz vienu pusi un tas rada spriedzi kaklam

 

 

Ko darīt, ja sāp mugura?

 

Jūs nekavējoties varat sākt lietot lokālos pretsāpju līdzekļus (gelus un plāksterus), kuri mazina sāpes un iekaisumu.

Šveices farmācijas kompānija Mepha piedāvā pretsāpju un pretiekaisuma gelu Olfen™.

Olfen™ gels − ātri iesūcas ādā un efektīvi palīdz pret sāpēm.

Mepha ir radījusi unikālu formu – Olfen™ plāksteri, kas ir līmējams uz sāpošās vietas tikai 1-2 reizes dienā. Viens plāksteris ir derīgs 12 stundas. Tas nepārtraukti izdala pretsāpju vielu (diklofenaku), kā rezultātā notiek sāpošās vietas ārstēšana.

Nereti muguras sāpes ir saistītas ar nervu iekaisumu. Normālai vielmaiņai nervu šūnās ir nepieciešami B grupas vitamīni. Pētījumos atzīts, ka lielās devās B1, B6 un B12 vitamīniem piemīt sāpju mazinošs efekts. Tāpēc B grupas vitamīni lielās devās tiek lietoti kā palīglīdzeklis muguras sāpju ārstēšanai.

B grupas vitamīnu izmantošana terapijā ļauj samazināt pretsāpju un pretiekaisuma medikamentu devas. Muguras sāpju ārstēšanas terapija būs daudz efektīvāka, ja sev piemērotāko Olfen™ lokālo formu lietosiet paralēli ar Neurorubine™ Forte tabletēm.

 

Mepha ražotās tabletes Neurorubine™ Forte satur lielas devas B1, B6 un B12 vitamīnu un ir īpaši apvalkotas, lai novērstu B grupas vitamīnu nepatīkamo garšu. Lieto 1-2 tabletes dienā.